Så flyger du en drönare och quadcopter

Guide steg för steg

Bli en bättre pilot och lär dig allt om hur du flyger en drönare och gör avancerade manövrar.

Ju mer du lär dig desto roligare blir det att flyga. Att styra en drönare säkert genom himlen eller göra konster i luften är något som kräver övning.

Den här guiden är för dig oavsett om du har just köpt din första radiostyrda quadcopter och kämpar med att kontrollera den, eller om du är erfaren pilot och vill bli ännu bättre.

Vi går igenom:



En drönarpilots ordbok

First person view (FPV): FPV gör att du, om du har en drönare med kamera och en fjärrkontroll med en skärm, kan se det quadrocoptern ser genom kameran när den flyger eftersom videon sänds trådlöst till handkontrollens skärm.

Radiosändare/Handkontroll: Den handhållna kontrollen med spakar och reglage som du använder för att styra din drönare.

Inom synhåll: Att du med ögonen alltid kan se din drönare. Det säkraste sättet att flyga.

Kamera: Många drönare har en inbyggd kamera eller möjlighet att montera en i efterhand. Beroende på modell gör kameran att du kan se livesändning från luften (FPV), spela in 4K video och ta bilder. Det här är ett av de hetaste tillbehören och många skulle aldrig drömma om att köpa en modell utan kamera.

Gimbal/Stativhuvud: Kamerafästet på mer avancerade multicoptrar kallas gimbal. Det sitter under själva maskinen. En gimbal har ofta små motorer som gör att du kan vrida och vinkla kameran med hjälp av en spak på handkontrollen. Avancerade modeller har ofta skakskydd och stabilisering som gör att video och fotografier blir bättre. Om din kameradrönare inte har en gimbal så sitter ofta kameran inbyggd i hosen.


Hur styr man en drönare?

För att styra din drönare använder du handkontrollens olika spakar och reglage.

En sändare har minst två spakar som kan både tryckas från dig, mot dig och åt sidorna. Med de kan du få drönaren att flyga på alla olika sätt över himlen.

De flesta kontroller har också knappar som kan ha olika specialfunktioner.

Tips: Om du redan har en radiosändare så lägg den framför dig när du läser så blir det lättare att förklara.

Såhär styr du din multicopter:


Handkontroll med text som förklarar hur du flyger en drönare

Uppåt och nedåt (Throttle)

För vänster spak från dig eller mot dig:

Illustration av att öka trottle får drönare att stiga i luften

Justera höjden du flyger på genom trycka den vänstra spaken på radiokontrollen uppåt eller nedåt.

Illustration av att sänka trottle får drönare att sjunka i luften

Du använder det som kallas Throttle

Framåt och bakåt (Pitch)

För höger spak från dig eller mot dig:

För du den högra spaken på handkontrollen från dig eller mot dig så åker din UAV framåt eller bakåt i luften. Det här kallas Pitch

Åt sidorna (Roll)

För höger spak åt vänster eller höger:

Illustration av hur piloten kan använda roll för att få drönaren att svänga vänster

Genom att föra den högra spaken på kontrollen till höger eller vänster får du din quadrokopter att åka åt vänster eller höger genom att helt enkelt luta farkosten så att motorerna driver den i sidled.

Illustration av hur roll åt höger lutar drönaren så att den svänger åt höger

Det kallas Roll på drönarspråk och används också för att svänga åt sidorna om du samtidigt flyger framåt eller bakåt.

Rotera (Yaw)

För vänster spak åt sidorna:

Att rotera drönaren i en cirkel, så att nosen och kameran pekar åt ett annat håll, görs med den vänstra spaken på sändaren som du för åt höger eller vänster.

Kallas oftast Yaw och kan kombineras med Roll och Pitch.

Kalibrera (Trim)

Använd trimknappen på din handkontroll

Trim används om du märker att din multicopter gärna vill sväva iväg någon riktning i luften, även när du bara låter den hovra stilla.

Funktionen balanserar maskinen automatiskt genom att justera alla motorer så de driver propellrarna i samma hastighet.

Det är extra användbart precis efter start om du märker att den har en tendens att fara åt ena eller andra hållet beroende på något obalans.

Du behöver då kalibrera den så att maskinen ligger stadigt stilla i luften som den ska

Tips: Börja varje flygtur med att hovra en stund någon halvmeter ovanför marken så att du kan se om du behöver justera trim.


Så fungerar handkontrollen

Första gången du håller i handkontrollen kan det kännas som om det är otroligt mycket att hålla reda på. Spakar som går åt alla olika håll och en massa knappar.

Men du kommer lära dig snabbt. Det är vad som gör flygandet extra spännande: du kan alltid upptäcka något nytt, även om det sker av misstag.

Med några flygtimmar bakom dig kommer du att kunna kontrollera multicoptern i luften utan att ens behöva tänka.

Här beskriver vi allt du behöver veta för att lära känna radiokontrollen och hur den fungerar.

Pilot som styr drönare med sin handkontroll

Som du ser kan en kontroll ha många olika spakar, reglage och knappar. På enklare modeller styr du bara med spakarna. På mer avancerade handkontroller finns många knappar för olika specialfunktioner, för att göra allt mer avancerade manövrar och konster eller kontrollera kameran för fotografi eller videoinspelning.

Viktigt att tänka på är att ju mer kraft du använder när du trycker på en av spakarna på sändaren i någon riktning desto starkare kommer signalen till drönaren att vara. Så om du trycker den högra spaken längst åt höger kommer den luta hårdare och svänga mer än om du bara för spaken lite grann högerut.

När du flyger första gången behöver du bara använda små små rörelser för att styra den dit du vill. Vänta med de stora manövrarna till du känner dig trygg med hur din maskin reagerar och att du kan använda både höger och vänster reglage kontrollerat tillsammans.


Roll (flyga åt sidorna)

Tryck spaken Roll till höger och vänster för att flytta drönaren högerut eller vänsterut. Det kallas att rolla eftersom den nästan är som att rulla drönaren åt sidan så att den tippar åt ena eller andra hållet.

Till exempel: Om du för den högra spaken åt höger så kommer coptern att dippa ner sina högra propellrar och alltså röra sig högerut.

Illustration av hur piloten kan använda roll för att få drönaren att svänga vänster

Illustration av hur roll åt höger lutar drönaren så att den svänger åt höger

Som du ser så lutar nu drönaren så att luftflödet från propellrarna blåser åt vänster och gör att den då förflyttas åt höger. Motsatsen händer om du för spaken åt vänster, då kommer luftflödet att istället riktas åt höger och den flyttas åt vänster.


Pitch (Framåt eller bakåt)

För att få quadcoptern att flyga framåt eller bakåt måste den lutas på liknande sätt som vid en roll, fast nu kontrollerar vi proppelrarna fram eller bak.


Yaw (Rotera)

Yaw är att snurra motsols eller medsols med hjälp av vänster spak åt sidorna

Tillsammans med Pitch så kan Yaw användas för att flyga i formationer i luften, eller för att som fotograf (om du har en drönare med kamera) fortsätta filma och följa något eller någon som rör sig fastän kameran och drönaren svävar på samma plats i luften men alltså roterar med hjälp av Yaw-spaken.


Throttle (Uppåt eller nedåt)

Throttle ökar eller minskar hur fort proppelrarna snurrar genom att ge mer eller mindre kraft till drönarens motorer.

Du ökar throttle när du vill flyga uppåt (eller lyfta från marken) och minskar den när du vill sjunka eller landa.

Illustration av att öka trottle får drönare att stiga i luften

Illustration av att sänka trottle får drönare att sjunka i luften

Propellrarna snurrar fortare om du för den vänstra spaken från dig och snurrar långsammare om du för spaken nedåt mot dig.

Tänk på att när du landar så är det viktigt att mjukt och försiktig sänka quadcopter till marken och inte stänga av motorerna förän den är bara någon centimeter från marken. Annars kan du skada den och en kraschlandning kan bli dyr om du inte har rätt försäkring.


Viktigt men förvirrande!

Här är det som förvirrar nya piloter mest:

Tänk på att om din drönare har nosen vänd mot dig blir allting spegelvänt.

Så om du rör högra spaken åt höger kommer den alltid att svänga åt sitt eget höger (inte ditt).

för att få en bättre känsla för hur det här fungerar så testa att hålla din högra hand framför dig med fingrarna pekandes från dig och luta den åt höger så lillfingret pekar nedåt: om det var en drönare så skulle den svänga åt sin högra sida. Nu låt handens fingrar peka mot dig och luta den igen så lillfingret pekar nedåt, den skulle igen svänga åt sin högra sida oavsett hur du själv står

Om det känns märkligt så låtsas dig att du sitter i en liten cockpit på quadcoptern när du använder reglagen på handkontrollen. Om du har en modell med så kallad headless mode kan datorn ombord göra det här lättare att hålla reda på.


Räckvidd

Varje handkontroll har olika lång radio-räckvidd.

Det är alltså viktigt att inte flyga så långt bort att du förlorar kontakten med din copter och inte kan hindra den från att fortsätta bort över horisonten och försvinna (om den har en GPS och funktion för att återvända hem när radiokontakten förloras är det här som tur är inte ett problem).

Om du är osäker på sändarens räckvidd se till att du alltid ser den och inte låter den flyga utom synhåll och kanske bortom radions räckvidd. Tillverkarna skriver också räckvidden i manualen och det kan vara ett lätt sätt att kolla upp.


8 delar som gör att din drönare kan flyga:

När du lär dig att flyga en drönare så är det viktigt att förstå alla dess olika delar.

Om du verkligen känner din egen maskin så kommer det både vara lättare att kontrollera den i luften och att reparera den om det skulle behövas. Du märker direkt om något inte är som det ska och kan åtgärda problemet.

1. Ramen

Ramen är den som håller ihop alla olika delar. Beroende på vilken sorts drönare du köper kan den se ut på olika sätt och vara av olika material.

Ofta är det smart att köpa en drönare som är av lite bättre kvalité eftersom ramen då är gjord i ett material som sällan går sönder om den kraschar jämfört med de billigaste modellerna. Du sparar igen de pengarna på att inte behöva köpa en ny efter en dålig landning.

Om du köper en byggsats för att själv bygga ihop din modell så ta reda på hur mycket de olika ramarna väger och deras storlek innan du väljer en. Båda påverkar hur din farkost rör sig i luften och vilka val du behöver göra kring de andra komponenternas kraftfullhet.

2. Motorerna

Motorerna får varje propeller att snurra. Du behöver en motor för varje propeller.

Ju kraftfullare motorn är desto snabbare kan coptern röra sig genom luften. Mer kraft ger också mer lyftförmåga så att den kan bära tyngra och mer avancerade kameror.

För att veta hur kraftfull en motor är kan du titta på dess kilovatt. Ju högre kilovatt (kV) desto snabbare kan en motor snurra propellern. kV uttrycks ofta i RPM, vilket betyder "varv per minut" (revolutions per minute).

Som exempel så kan en motor på 1000 kV med strömtillförsel på en 10V snurra 10000 gånger per minut. Men tänk på att både luftmotstånd och tyngden hos din UAV påverkar hur många RPM dina motorer klarar i verkligheten.

Nya generationens motorer

Många nya drönarmodeller kommer nu med så kallade brushless motorer.

De använder en ny teknik med interna datorer som kaliberar dem för att få dem att snurra mer kraftfullt och använda mindre ström.

Det gör att du kan flyga din multicopter längre eller lyfta tyngre last.

De håller också längre och slits inte på samma sätt som tidigare generationers motorer.

3. Hastighetskontrollen

Hastighetskontrollen är en elektronisk komponent som kopplar samman varje motor med batteriet ombord.

Genom att skicka signaler till motorerna som bestämmer hur mycket energi de får och hur snabbt de snurrar påverkas farten genom luften.

Hastighetskontrollen gör också att propellararna kan snurra olika fort för att få farkosten att luta och rikta luftströmmen från propellrarna åt olika håll. Det används när du tippar den för att svänga eller flyga framåt och bakåt.

4. Omborddatorn

Omborddatorn styr alla drönarens system, från motorerna till GPSen och kameran.

Den får signaler från radiosändaren och mottageren och information från accelerometern och gyroskopet så att den vet exempelvis lutning och vad som krävs för att stabilisera coptern.

5. Radiosändare och mottagare

Radiosändare och mottagare är det som gör att din drönare kan prata med din fjärrkontroll och skicka video, bilder och data tillbaka.

Signalerna skickas till datorn ombord som utför alla dina kommandon.

6. Propellrarna

Propellrarna är olika många beroende på modell. De vanligaste modellerna har allt från tre propellrar (tricopter), fyra (quadcopter), sex (hexakopter) och 8 proppelrar (octocopter).

7. Batteriet

Batteriet är det som ger all ström till drönarens alla komponenter under flygningen.

Tipset är att alltid se till att det är fulladdat innan du ger dig ut på en flygtur.

Vi köper själva minst ett eller flera extra batterier för att förlänga tiden i luften. Med ett extrabatteri är det lätt att landa och byta batteri utan att behöva vänta på en batteriladdare.

8. Batteriladdaren

Batteriladdaren gör att de laddbara batterierna i multicoptern kan återanvändas. Du får med en batteriladdare på köpet till nästan alla maskiner.

Ett tips är att köpa en snabbladdare, helst en som kan ladda flera olika sorters batterier samtidigt. Om du också använder uppladdningsbara batteier till fjärrkontrollen sparar det in en hel del pengar.


Pre-fligh checklista för drönare

Inför varje flygtur är det viktigt att kontrollera att din UAV fungerar som den ska.

Att följa en bra pre-flight checklista har sparat oss en massa frustration eftersom vi kunnat fixa problem redan hemma och slippa stå irriterade utomhus med en drönare som inte vill starta.

Här är checklistan vi använder:

Hemma

  • Om du har en drönare med kamera, kolla att minneskortet sitter i och inte är fullt.
  • Kontrollera att ingen propeller sitter löst och skruva fast dem om det behövs.
  • Känn på varje komponent i tur och ordning och se till att de sitter ordentligt fast.
  • Kontrollera att det inte saknas några skruvar och att alla sitter ordentligt åtdragna.
  • Kontrollera att handkontrollens batteri är laddat.
  • Kontrollera att drönares batteri (och extrabatterier om du har dem) också är laddat.
  • Sätt i batteriet och kontrollera så att det sitter fast och säkert.

På plats utomhus

  • Slå på drönaren.
  • Om din drönare har en automatisk självkalibring och har en GPS som kopplas upp vänta till den är klar.
  • Ta en titt omkring dig och se till att det inte finns något ömtåligt i närheten som kan gå sönder, eller några fasta hinder som kan skada din drönare.
  • Slå på sändaren i handkontrollen.
  • Be andra människor runt omkring dig att ta några steg tillbaka och gör det du också.
  • Håll ögonen på drönaren så att du alltid ser den. När du lyfter och flyger är det viktigt att du håller den inom synhåll hela tiden så att du kan hindra den från att krascha eller flyga utom radiosändarens räckvidd.

Hopfälld drönare och handkontroll i bärfodral


Välj rätt plats för första flygturen

Små minidrönare och microcoptrar passar bäst att testflyga i ett rum där det är långt till omtåliga prydnadskuddar och fluffiga katter.

Men att testflyga en större helt nyinköpt drönare inomhus så fort vi packat upp kartongen är något många av oss gjort misstaget att testa. De flesta gör det bara en gång. Både möbler, barnen och maskinen kan skadas om du inte känner dig maskin väl.

Har du en större maskin så vänta med att testflyga tills du är utomhus, även om du just rusat från jobbet för att hämta packetet med din nyinköpta quadrocopter och det är för mörkt att flyga innan nästa dag.

När du känner dig trygg med kontrollerna och lärt känna din maskins egenheter (plus har några flygtimmar bakom dig) så är det otroligt kul att flyga i mindre utrymmen och testa ens skills som pilot.

Men inför första flygturen är det viktigt att välja en stor öppen plats, till exempel en gräsmatta eller idrottsplats. Ett tips är att välja en plats där underlaget är mjukt (gräs är bra) så att en hårdlandning dämpas av det mjuka underlaget.

Glöm inte att kolla hur mycket det blåser. Speciellt om du har en drönare som väger väldigt lite så påverkas den mer av vinden och kan till och med blåsa bort. Vinden gör det också svårare att lära sig kontrollera din copter. Ett tips är att flyga tidigt på morgonen när det blåser mindre.


Safety First

En drönare är som en flygande gräsklippare: både läskig och farlig i händerna på en pilot som inte tar säkerheten på allvar.

De här tipsen skyddar både din maskin, dig själv och dina närmaste:

  1. Om du är på väg att kracha in i något eller i marken så för snabbt throttle-spaken till neutral position i mitten. Då stannar propellarna och du kan minska risken att de skadas eller skadar.
  2. Håll dina och andras fingrar eller tassar borta från roterande propellrar.
  3. Om du behöver laga eller fixa med din maskin så ta ut batteriet först så att den inte sätts på av misstag.

Tänk också på att se till att inga andra människor eller djur är alltför nära din flygande multicopter. Speciellt barn och hundar blir otroligt nyfikna och även om du känner att du har total kontroll över din maskin kan kraften i dess propellrar orsaka skador.



Lektion 1: Take off - Så lyfter du

För att lyfta använder du bara Throttlespaken på handkontrollen:

Testa först:

  1. Tryck den vänstra spaken försiktigt försiktigt lite uppåt för att dra igång propellrarna men utan att lyfta.
  2. Börja med att bara känna hur lätt den reagerar på dina kommandon från sändaren du håller i handen.
  3. Lyssna på ljudet från motorerna och lär känna det, så vet du att din maskin mår bra i framtiden.
  4. Och låt spaken vila i mitten igen. Gör det här några gånger så att du får en känsla för hur känslig och hur snabbt din copter reagerar på Throttle-kommandon.

Nu är det dags att starta och lyfta:

  1. För den vänstra spaken uppåt långsamt och fortsätta precis tills den lyfter från marken.
  2. Stanna någon centimeter upp. Då för du spaken tillbaka till mitten långsam och låt den landa igen.
  3. Testa det här några gånger och lägg märke till om din maskin börjar rotera till vänster eller höger (så kallad Yaw) eller röra sig åt något håll (Roll eller Pitch). Om det händer så använder du trim-reglagen på din handkontroll för att stabilisera den.

Så om du märker att den flyger lite åt vänster när den hovrar i luften så behöver du använda Roll-Trim reglaget som brukar finnas nära den högra spaken. Fortsätt justera maskinen tills du känner dig trygg med att den hänger stadigt i luften.

Nu har du lärt dig att starta och balansera din drönare!


Lektion 2: Hovra i luften och landa säkert

För att hovra (låta coptern sväva på samma plats i luften) använder du Trottle för att lyfta som vi övade på i förra kapitlet.

Du kommer använda både högra spaken för att hålla höjden och vänstra spaken från för att hindra den från att svänga åt sidorna. Om det blåser kommer det här att vara lite utmanande.

  1. Starta och öka höjden till 50 cm.
  2. Använd höger spak för att hålla höjden genom att öka eller minska hur snabbt propellrarna snurrar.
  3. Om den börjar dippa åt någon sida så använder du den vänstra spaken för att räta upp. Försök att hela tiden föra den tillbaka till ursprungspositionen.
  4. När du är redo att landa så dra försiktigt ner på Throttle tills den sakta sjunker mot marken. När den är någon centimer över marken kan du stänga av motorerna med spaken i neutral-läge i mitten och låta den landa av sig själv.

Om du vill kan du testa att göra om det här några gånger innan du går vidare till nästa steg.


Lektion 3: Flyga framåt, bakåt, vänster, höger

För att flyga en drönare i olika riktningar horisontellt behöver du använda Throttle först för att lyfta och sen för att hålla den på ungefär samma höjd samtidigt som du styr den i olika riktningar.

  1. Starta och låt den sväva 50 cm över marken
  2. För den högra spaken framåt för att flyga någon meter framåt
  3. Låt spaken komma tillbaka i mitten så att maskinen stannar upp i luften.
  4. För den högra spaken bakåt för att flyga tillbaka till startpositionen
  5. Flyg åt vänster genom att föra den högra spaken åt vänster. Och sen åt höger innan du återvänder till startplatsen och landar.

När du flyger den i olika riktningar så kommer du märka att den förlorar lite höjd varje gång eftersom den lutar åt sidorna för för att åka åt sidorna:

öva på att hålla den på samma höjd genom att öka Throttle varje gång du rör den i någon riktning.

Om den börjar rotera så använd vänstra spaken för att justera Jaw och se till att nosen pekar åt samma håll hela tiden.


Lektion 4: Så roterar du din drönare i luften

För att rotera maskinen i luften låt den sväva på samma plats och använd den vänstra spaken på handkontrollen.

När du för den vänster eller högerut så kommer coptern att rotera åt det hållet. Testa att snurra den i cirkel åt varje håll.


Lektion 5: Så flyger du din drönare i en fyrkant

Nu har du testat att göra många av de manövrar som behövs för att börja flyga mer avancerat:

Vi ska öva på att flyga i olika mönster, det är ett jättebra sätt att få en känsla för hur alla kontroller fungerar tillsammans.

För att flyga i en fyrkant gör såhär:

Håll nosen pekandes ifrån dig hela tiden och tänk på att försöka hålla drönaren på samma höjd. Justera Jaw och Throttle om det behövs.

När du har coptern svävandes över marken så:

  1. Tryck högra spaken från dig och flyg framåt någon meter. Låt spaken vila i mitten tills drönaren står still i luften.
  2. Sen trycker du högra spaken högerut och låter den röra sig åt höger någon meter. Låt den sväva stilla. Håll hela tiden höjden med Throttle.
  3. Dra nu högra spaken mot dig (nedåt) och flyg baklänges någon meter och hovra.
  4. Använd högra spaken för att flyga åt vänster tillbaka till startpositionen.

Nu har du använt flera olika kontroller och kan både hålla höjden och se till att nosen pekar åt samma håll!


Lektion 6: Så flyger du i en cirkel

Dags att öva simultanförmåga!

För att flyga i en cirkel måste du använda både throttle, pitch och roll samtidigt.

Börja med att bestämma om du vill flyga medsols eller motsols och låt sedan coptern hovra en halvmeter över marken med nosen pekandes bort från dig. Vi kommer att hålla den högra spaken tryckt i ytterläge och rotera den i en cirkel.

  1. För först den högra spaken snett uppåt och till höger. Det kommer göra att drönaren både rollar och pitchar samtidigt och börjar flyga i en cirkel åt höger.
  2. Efter någon meter håll kvar den högra spaken i ytterläget, men börja att samtidigt föra den nedåt tills spaken pekar åt höger. Nu rollar maskinen mer och gör att den börjar fara mer högerut.
  3. När den flygit någon meter så börja föra högra spaken på fjärrkontrollen mer och mer snett mot dig och till höger.
  4. Fortsätt att rotera spaken så att din drönare sakta flyger runt och tillbaka till sin startposition.

Pröva nu att ändra riktning och flyga åt andra hållet. Rotera långsamt den högra spaken som vi övade på.

Om du märker att den börjar snurra i luften och nosen pekar åt en annan riktning använd den vänstra kontrollen och för den spaken åt vänster eller höger för att rotera den rätt.

Tänk också på att du hela tiden kommer behöva anpassa Throttle för att hålla höjden.


Lektion 7: Så flyger du fritt som en riktig drönarpilot

Nu har du lärt dig alla steg som krävs för att flyga din copter helt fritt! Men det kräver fortfarande en del övning innan kontrollerna sitter i ryggmärgen.

Sista övningen är att flyga fritt genom att både rotera och svänga samtidigt. Det lär oss att använda många av de olika reglagen på samma gång och tar en stund att bli bekväm med.

Vi har hittills övat på att flyga med nosen pekandes rakt ifrån dig. Det gör att vad som är höger för dig och på handkontrollen är samma som för drönaren. Men i luften kommer din drönare hela tiden att vrida sig åt olika riktningar.

Du behöver därför tänka på hur flygriktningen påverkar vad som faktiskt är quadcopterns höger/vänster utifrån vilket håll nosen pekar.

Såhär: Tänk dig in att du själv sitter i nosen på maskinen. Då är det lättare att undvika förvirringen när den till exempel flyger mot dig och du undrar om det är maskinens vänster eller ditt vänster (hint: det är drönarens vänster). Förvirrad? Testa dig fram.

  1. Börja med att lyfta och hovra över marken.
  2. Rotera den med Yaw så att den pekar i en annan riktning och testa att flyga i olika riktningar.
  3. Pröva det här med nosen riktade åt olika håll (även rakt mot dig) och lär känna hur det påverkar kontrollerna och hur du behöver tänka annorlunda.
  4. Fortsätt rotera maskinen och flyga tills du känner dig trygg med att du har full kontroll.
  5. Flyg nu rakt framåt samtidigt som du för högra spaken åt vänster eller höger så att du flyger åt sidorna och din drönare svänger. Du kan också justera riktning med den vänstra spaken (yaw). Med övning kommer du att få alla kontroller att samverka och kunna göra riktigt svåra manövrar.
  6. När du känner dig säker kan du också börja att förändra höjden den flyger på genom att öka eller minska Throttle med vänstra spaken på sändaren.

Grattis! Nu vet du hur du flyger en drönare!!

Öva och testa dig framåt tills du känner att de olika manövrarna sitter i ryggmärken. Du kommer att lära dig motverka vind och annat som påverkar flygningen och lära känna alla små egenheter som just din copter har.


Lista på övningar

Den här checklistan kan du skriva ut och bocka av så du vet vad du har övat på:


Nybörjartekniker att öva på

  1. Sväva stilla på samma höjd.
  2. Sväva och rotera på samma höjd.
  3. Rotera drönaren och flyga i olika riktningar tills du känner du säker på att du kan hantera den även om nosen pekar i olika riktningar.
  4. Flyga mellan två olika landningsplatser (inom synhåll). Starta, flyga till landningsplats 2 och landa, starta igen och flyg tillbaka till plats 1.

3 avancerade manövrar att testa i luften

Du kan göra många avancerade konster och manövrar i luften. Här är några som är kul att kunna och att öva på:


Grattis!

Om du har testat de här övningarna och läst allt om hur drönaren fungerar i den här guiden så kan du nu hantera din copter på många olika sätt och är redo att utforska den fantastiska världen upp i luften!

Vi hoppas att du tyckt om vår guide om hur du flyger drönare och att du kommer ha många roliga flygtimmar framför dig!